Valby - Grøn bydel

Valby er en særlig del af storbyen, tæt på centrum men fredelig, åben, lav, luftig og omgivet af grønne områder. Københavns Kommune vokser med ca. 1000 mennesker hver måned. Nogen mener, at vi skal finde plads til dem ved at bygge byen højere og tættere. I Enhedslisten accepterer vi ikke den vækstdagsorden. Vi ønsker en byudvikling, der bevarer Valbys lave, åbne og grønne kvaliteter. Det gælder også for nye udviklingsområder som Grønttorvet, der skal bebygges fra 2015. Her er der mulighed for at skabe en bydel, hvor bæredygtigt byggeri og kollektive transportformer er i centrum.
Antallet af bilture gennem Valby vokser. Regeringen opgav den trængselsring, der kunne have mindsket mængden af biler, der pendler gennem bydelen. Enhedslisten arbejder i Folketinget, Borgerrepræsentationen og lokalt for gøre noget ved trængsel og luftforurening.
Samtidig arbejder vi for at udbygge den kollektive trafik: Metro til Ny Elle-bjerg Station, letbaner herfra til Ring III, forbedring af busdriften, ikke mindst til Folehavekvarteret (opgradering af linje 18 til A-bus) og bedre forhold for cyklisterne.

Fodgængere og Cykler Forrest
Bilerne Bagerst